Recognizing shapes

Learning shapes is an important precursor skill for both math and literacy. Shapes come into play when students learn geometry, of course. But recognizing shapes is also crucial for learning numbers and letters – both of which are really just a different type of shape, if you really think about it. Teaching shapes to kids is best done through play and everyday life experiences. This can be as simple as pointing out the shape of things in the environment (e.g., “Look at that star on your shirt.” or “Do you want your sandwich cut into rectangles or triangles?”). It can also involve giving children shape sorters and shape puzzles to play with.

子どもがまず図形に触れることは、数や読み書きを学ぶ前の段階でとても重要です。学生が幾何学を学ぶ際に図形の知識が重要なことは言うまでもありませんが、なぜ幼い子供が数や読み書きを学ぶ前に図形の認識が必要なのでしょうか。それは、図形は幼い子供が日常生活の中で簡単に実体験できる絶好の学びだからです。身の回りのあらゆる物を指さすだけで、そこには様々なかたちがあふれており、シャツを見て「ほら、星があるよ」と言ったり、「サンドイッチは長方形か三角形かどちらがいい?」と尋ねたりすることが、すでに図形の学びであるのです。またそこから図形の仲間分けやパズルのかたち遊びへと発展していくことが可能です。

学習のポイントと概要

What are Shapes?
In geometry, a shape can be defined as the form of an object or its outline, outer boundary or outer surface.

Everything we see in the world around us has a shape. We can find different basic shapes such as the  square, rectangle, and oval or the  rectangular prism, cylinder, and sphere in the objects we see around us. These geometric shapes appear in objects we see as credit cards, bills and coins, finger rings, photo frames, dart boards, huts, windows, magician’s wands, tall buildings, flower pots, toy trains, and balloons.

図形とは何でしょうか。幾何学的に考えると、物体の形態もしくは表面を覆っている外郭など難しい表現で言えるでしょう。しかし、正方形、長方形、楕円、三角、角柱、円柱、球体…と言うと、もっと私たちの身近な日常が図形であふれていることが見えてきます。クレジットカード、紙幣や硬貨、指輪、額縁、時計、帽子、窓、杖、高層ビル、花瓶、おもちゃの電車、風船…、身の回りにあふれるかたちを挙げていくとキリがありませんね。あなたは何を見つけることができるでしょうか。

LESSON VIDEO

※動画の右下にある設定ボタンから「字幕ボタン」をON・OFFにして学習に利用しましょう。まずは、ONで見て、次にOFFにして聞き取り練習を行ってみてください。

Vocabulary – ボキャブラリー

Recognize(認識する) / Distance(距離) / Quadrilateral(四角形) / Corners(角) / Angle(角度) / Rhombus(ひし形) / Parallel(平行) / Trapezoid(台形) / Circle(円) / Square(正方形) / Rectangle(長方形) / Triangle(三角形)

Phrases and sentence

So this first shape here, you’ll probably recognize it is the shape of the moon in the sky.

では最初のこの形を見て、あなたは空に浮かぶ月の形だと認識するでしょう。


All circles are oval but this oval is not a circle because if you have its center, see right over there this distance going in that direction is going to be much shorter or just shorter than this distance right over here, so this one right over here is not a circle, this one is. 

しかし「楕円」は「円」とは呼びません。なぜなら、中心点を打つとわかりますが、ここからここまで(中心点から弧までの対角線)の長さがこちら側の長さよりも短いのです。ですからこちらは「円」とは言えません。こちら(もう一つを指して)が「円」です。


So a name for any shapes that has four sides is quadrilateral.

ですから、4つの辺を持つあらゆる形は「四角形」と呼ぶことができます。


This shape right over here what you might see is the corners all come in, sometimes it is called square.

こちらに見えるこの形は、内側に正方形を置くことができ、四角形と呼ばれます。


So if all four sides are the same and that’s all we know about it, we call it a rhombus.

4つの辺が同じ長さであるなら、それはひし形です。

Summary – まとめ –

We all can make shape a salient attribute of the objects in children’s environment, children will naturally begin to notice different shapes and begin to classify them. In reality, it may not be so much that we are teaching shapes to kids, but that are giving them exposure so they can learn about shapes in their own way and in their own time.

私たちは子供を取り巻くさまざまな形を見て、それをひとつの明確でシンボル的な形に分類することができるでしょう。そうすることでだんだん子供たちも自ら様々な形を見つけ、それを分類できるようになるでしょう。